Het VU-koor buiten de concertzaal

Ook buiten de concertzaal is het VU-koor vaak actief, op deze pagina een kort overzicht van activiteiten die wij zoal buiten de concertzaal hebben uitgevoerd.

Radio
Het VU-koor is door de jaren heen diverse keren op de radio te horen geweest. In 1982 was het koor zelfs op de Deense radio. Het ging om de rechtstreekse uitzending in Denemarken van het Holland Festival-concert van 1982.

In december 1989 was het koor op radio Noord-Holland te beluisteren met o.a. ‘Carmina Burana’ van Carl Orff, en in 1991 kwam het koor zelfs live op Radio 4 terwijl War Requiem van Benjamin Britten werd uitgevoerd.

Lp’s
Naast radio-uitzendingen zijn er enkele Lp’s en Cd’s gemaakt. In 1970 werd de ‘Krönungsmesse’ van W.A. Mozart op Lp gezet. Later volgden nog twee Lp’s.

De rector magnificus van de Vrije Universiteit wilde in 1980 een Lp van het koor uitbrengen, want dat zou als relatiegeschenk gebruikt kunnen worden. Het bestuur van het koor bemoeide zich uiteraard met dit project. Het zou echter nog vijf jaar duren voordat de plaat uiteindelijk in 1985 gepresenteerd kon worden.

Cd’s
Van concerten werden bandopnames gemaakt. In de eerste jaren werd dat door een koorlid gedaan, later door (semi)professionals. Koorleden kunnen de opnames (nog steeds) kopen. Eerst waren het cassettebandjes, later (rond 2000) ging men over op Cd’s.

In 1995 is er een professionele Cd uitgekomen met muziek van alle muziekgezelschappen van de Vrije Universiteit. Op deze dubbel-cd is het VU-koor vertegenwoordigt met een modern stuk: ‘Of Man’ van Willem Woestenburg.

De mannen van het VU-koor hebben in 2008 een Cd met Gregoriaanse gezangen opgenomen en uitgebracht. Het gaat hier om Antifonaria van de Wilhelmieten in ’s Hertogenbosch. Antifonaria zijn verzamelingen van religieuze liederen, psalmen en Bijbelteksten. Deze bundel, afkomstig uit een klooster in Den Bosch, werd in 2008 gepresenteerd: men had hem gerestaureerd. Het boekwerk stamt uit de eerste helft van de 16de eeuw.

Video
In 1989 is het VU-koor in de video “Memento” actief. Dit is een video om een campagne van Amnesty International te ondersteunen. Amnesty International spreekt zich in deze campagne uit tegen de doodstraf. De opnames zijn in de Jaarbeurs in Utrecht.

Buitenland
Naast onze activiteiten in Nederland heeft het VU-koor ook in het buitenland opgetreden.

In het voorjaar van 1994 en 1995 1995 reisde het koor naar Düsseldorf om daar een concert te geven. De koorleden logeerden bij leden van het Uni-Chor. Beide keren stond een ander stuk op het programma.

In december 1997 ging het koor nogmaals naar Duitsland om te zingen. En daarna bracht het Uni-Chor uit Düsseldorf een tegenbezoek aan Amsterdam. Een gezamenlijk concert vond plaats in de Waalse kerk.

1995 was een goed jaar voor buitenlandse tournees voor het koor.  Het koor ging namelijk niet alleen naar Duitsland, maar ook op concertreis naar Tsjechië. Op uitnodiging van het VU-orkest werd in Praag deelgenomen aan het “Festival of Student Orchestras” in Praag. Het koor zong ‘The Nun’s priest’s tale’ van Gordon Jacob. De stad Brno werd ook aangedaan om op te treden.

In januari 2007 ging het koor weer naar het buitenland. Dit keer reisde het gezelschap naar Noord-Frankrijk. In Caen, Normandië, gaf het koor een concert op uitnodiging van Choeur et Orchestre d’Universitée de Caen Basse-Normandië. Op het programma stonden de stukken ‘Alexander Nevsky’ van Prokovjev en ‘Magnificat’ van John Rutter. Tijdens dit bezoek aan Normandië bezochten de koorleden ook Bayeux, waar het geborduurde tapijt met als onderwerp Willem de veroveraar hangt. Ook gingen de koorleden naar de stranden waar de geallieerden aan land kwamen voor D-day.

Sluit Menu